۱۲ آذر ۱۳۹۰، ۱۲:۴۳

تزریق کورتون در تسکین درد مبتلایان به آرتروز موقت است

تزریق کورتون در تسکین درد مبتلایان به آرتروز موقت است

دبیر پانزدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: تزریقات کورتون درون مفصلی اثرات مفید ولی موقت در تسکین درد و بهبود عملکرد مبتلایان به آرتروز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید احمد رئیس السادات در خصوص  تزریق داخل مفصلی کورتون و تزریق دوره ای Visco supplementهای حاوی هیالورونیک اسید که به عصاره های تاج خروس و یا آمپولهای ژله ای معروف شده اند در مبتلایان به آرتروز زانو و شانه گفت: استفاده مناسب از هر دو این تزریقات می تواند اثرات مفید ولی موقت در تسکین درد و بهبود عملکرد بیماران داشته باشد و این درمان  باعث می شود که در فرصت چند ماهی که از شدت درد کاسته می شود امکان انجام ورزش و کاهش وزن و اثرات دراز مدت ناشی از آنها فراهم گردد. اما تزریقات مکرر کورتون درون مفصلی به خصوص در فواصل کوتاه  و به ویژه درمبتلایان به استئوپروز (پوکی استخوان) توصیه نمی شود.

دبیرانجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران افزود: اگر چه استفاده ازمحصولات مختلف هیالورونیک به دلیل نداشتن  برخی از عوارض جانبی کورتونهای داخل مفصلی رو به افزایش است و ممکن است تاثیر آنها طولانی مدت تر باشد اما این داروها نیز برخلاف ادعاهای اولیه اثر قطعی و ثابت شده ای در غضروف سازی و بهبود دائمی مفاصل آرتروزی ندارند.

وی در مورد تعداد و فواصل این تزریق ها ادامه داد: تزریق کورتون داخل مفصلی به ویژه در زمانی که مفصل دچار التهاب قابل توجه شده است و سایر درمانهای فیزیکی و داروهای ضد التهابی غیر کورتونی موثر نیستند می تواند در فواصل چندماهه و ترجیحا در فواصل بیش از 4 تا 6 ماه تجویز شود. تزریقات هیالورونیک اسید(آمپولهای ژله ای) در هر دوره  درمانی شامل 3 تا 5 تزریق هفتگی داخل مفصلی است و معمولا برای 6 ماه تا یک سال ممکن است مفید باشند.

پانزدهمین کنگره سراسری سالیانه  طب فیزیکی و توانبخشی ایران طی روزهای 23 الی25 آذر ماه جاری در سالن ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می گردد.

کد خبر 1475682

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha